V prvom tipe ako sa učiť angličtinu, som predstavila dôležitosť „predstaviť si“ to, o čom sa učíš. Verím, že si si to skúšal a prinieslo to svoje ovocie: ľahšie zapamätanie bez memorovania. V mojom druhom tipe sa budem venovať porozumeniu ako takému. Keď sa učíš, pochop každé slovo, každú frázu, každú vetu. Prečo?
Pochop každé slovo
Pochop každé slovo i znak. Chápem, že hovoríme o inom jazyku a nie všetko sa dá prekladať priamo. Ale aj tak to treba pochopiť. Treba vedieť, čo slová znamenajú a následne k nim vytvoriť obrazy
v mysli. Ak slovu neporozumieš, tak si ho ani nepredstavíš.
Napríklad anglické slovo „contraband“ (tovar, ktorý je protizákonne prepravený cez hranice). To, že sa to preloží do slovenčiny „kontraband“ ti veľmi nepomôže, keď nevieš, čo to slovo v skutočnosti znamená. A čo je najhoršie, to slovo pravdepodobne nikdy nepoužiješ, lebo vlastne nevieš čo znamená.
Až keď slovu porozumieme, môže prísť predstava tohto slova a môžme ho použiť. Predstav si napríklad pašované veci schované v aute alebo kufri. To je kontraband 🙂 . Už tomu rozumieš, predstavil si si to a slovo si môžeš začať opakovať a tvoriť s ním vety. Potom si ho určite zapamätáš.
Vyžaduj jednoduché vysvetlenie
Ak sa teda učíš s učiteľom, vyžaduj vysvetlenie. Dobrý učiteľ vysvetlenie vždy má. A malo by byť jednoduché. Vysvetlenie by malo byť prispôsobené tvojej aktuálnej znalosti a vedomostiam. Takže, ak si začiatočník, prijmi jednoduchú definíciu a sleduj na sebe len jedinú vec: vieš dané slovo, frázu alebo vetu použiť? Ak áno, je to v poriadku. Nemusíš poznať všetky výnimky toho slova, aby si mohol dané slovo využívať. Ak si začiatočník, prijmi jednoduchú definíciu a nechoď do toho hlboko, lebo sa zamotáš. Limit je vždy schopnosť použiť to.
Nechoď ďalej, ak to nevieš použiť
Nechoď ďalej, kým dané slovo alebo učivo nepochopíš. Vyžaduj vysvetlenie z rôznych smerov
a mnoho príkladov z praxe, kým tomu neporozumieš. Je úplne zbytočné pokračovať, lebo tvoja myseľ tam aj tak zostane zaseknutá. Potom sa len pristihneš, ako ti pozornosť ujde, a myšlienkami si niekde úplne inde. Ak by si sa cez to aj nejak dostal a išiel na ďalšiu vec, určite ti to do hlavy nepôjde tak, ako by mohlo. A je pravdepodobné, že tvoja nálada tiež nebude na rozdávanie.
Nálada je odrazom porozumenia
Možno to bude znieť zvláštne, ale keď si sám spomenieš na svoje úspešné štúdium, je tam pravdepodobne veľa pozitívnej energie a radosti. Ten príval energie, keď po dlhej dobe niečo pochopíš, či už ti to vysvetlil kamarát alebo učiteľ. Jáááááááj? :-D. A spolu s porozumením príde aj energia, ktorá sa predtým strácala. Vzpriamiš sa a povieš si: „Tak už to cháááápem. To je sila. Však to bolo také jednoduché!“ Videla som to sama na sebe a mnohokrát na svojich študentoch. Ak teda klesá tvoja nálada a nie je na to očividný dôvod, tak sa zastav. Pozri sa, či si všetkému rozumel.
A pýtaj sa.
Dôležitý je výber učiteľa
Toto by malo byť nastavenie teba samého, ale aj tvojho učiteľa. Dokonca je výborné, ak sa na tom zhodnete na prvej hodine. Potom, keď jeden z vás znervóznie (áno, aj učiteľ môže byť nervózny, ak sa pokúša vysvetliť nejakú látku už niekoľko minút a nič nepomáha), viete si pomôcť. Vyber si učiteľa, s ktorým sa na tomto dá dohodnúť. Že bude vysvetľovať donekonečna, kým to necvakne. Nie vždy je to totiž „chyba“ študenta, že nerozumie. Často je to chyba učiteľa.
Štúdium ide skutočne lepšie a z dlhodobého hľadiska aj rýchlejšie, keď študuješ postupne a s plným porozumením.
Zhrnutie
Keď sa učíš angičtinu, dožaduj sa plného vysvetlenia. Tvoja osobná kontrola je vždy
1. tvoja nálada a
2. fakt, či vieš dané slovo, frázu alebo gramatiku použiť.
Ak si šťastný, chceš sa učiť ďalej, baví ťa to a zároveň vieš učivo používať v praxi, je to dobrý signál. Ak nie, hľadaj, kde je chyba, čomu si neporozumel a pýtaj sa. Ak by si sa na túto tému chcel naučiť viac, príď sa pozrieť na ukážkovú hodinu, kde sa téme prirodzeného učenia venujem viac.